Duitsland – Romantische Strasse

Een van de populairste routes door Duitsland is de Romantische Strasse. Het is een prachtige route waarbij je door mooie natuur rijdt en door middeleeuwse steden. Wij reden deze route met de auto, maar er is ook een route voor wandelaars en fietsers. De leukste bezienswaardigheden heb ik voor je op een rijtje gezet.

De route
Als je de over de Romantische Strasse rijdt, volg je de bruine bordjes die de dorpen en steden met elkaar verbinden. Hierbij moet je uitkijken dat je in de goede richting rijdt, want de route staat ook in tegengestelde richting aangegeven. Soms raakte we van de route door bijvoorbeeld een wegomleiding. Of als we een stadje hadden bezocht, konden we niet altijd een routebordje vinden en was het lastig om de route terug te vinden. Daardoor hebben we regelmatig de navigatie aan gezet, die de route niet kent en je via de makkelijkste weg naar het volgend dorp stuurt. Toch kwamen we altijd weer op de Romantische Strasse terecht, waardoor we weinig miste van deze mooie route.

route romantische Strasse
Route Romantische Strasse

Würzburg
De route begint in Würzburg en en eindigt in Füssen. De Residentie van Würzburg is een paleis in barokstijl en is opgenomen in de werelderfgoedlijst van UNESCO. Wij zijn niet binnen in het paleis geweest, maar hebben alleen de tuin bezocht. Het bezoek aan de hoftuin is meer dan de moeite waard. Ik vond het geweldig om te zien hoe alle bloemen in bloei stonden en hoe goed de tuin was onderhouden. Het is een mooie begin van de reis langs de Romantische straat.

De Residentie van Würzburg

Rothenburg ob der Tauber
Rothenburg ob der Tauber is de bekendste stad aan de Romantische Strasse. Dit is niet gek; het is echt een super mooie stad waar je de tijd voor moet nemen! Rothenburg is helemaal omringd door een stadsmuur, die je ook zeker moet beklimmen als je hier bent. Van hieruit heb je een mooi uitzicht over de stad. Op het oude marktplein waan je je in een andere tijd. Ook de middeleeuwse straatjes zijn leuk om doorheen te slenteren. Wij bezochten het Käthe Wohlfahrt Weinachtsdorf (kerstwinkel) waar het het hele jaar door Kerstmis is. Ook proefde we de Schneeball, het traditionele gebak van de stad. Wij vonden dit erg vies ;). We sliepen in een hotel aan de rand van de stad.

Op deze foto ben ik 24 weken zwanger 🙂

Burg Harburg
De volgende ochtend rijden we door de dorpen Dinkelsbühl en Nördlingen voor een fotostop. Ik vind het heel gek dat je gewoon met de auto door deze toeristische plaatsen kan rijden. Hierdoor wordt het mooie beeld van de stad vaak een beetje verpest.
In Harburg bezoeken we het kasteel. Het kasteel is een groot middeleeuws bouwwerk uit de elfde en twaalfde eeuw. Leuk om even gezien te hebben, verder niet zo heel bijzonder.

Harburg Romantische Strasse
Foto van Burg Harburg gemaakt met onze drone

Augsburg
Na wat gegeten te hebben aan de Reichstrasse in Donauwörth, kwamen we rond de middag aan in Augsburg. Augsburg is één van de grootste steden aan de Romantische Strasse. Hier kun je makkelijk een dag spenderen. In het oude stadscentrum zijn vele mooie gebouwen zoals het Rathaus de Perlachturm (zie foto) en St. Ulrich en Afra kerk. Ook de schitterende huizen van de Fuggerei zijn geweldig om te zien! Behalve deze culturele bezienswaardigheden heeft deze stad ook gezellige pleinen en leuke winkelstraten.

Augsburg - Romantische Strasse
Rathaus de Perlachturm

Landsberg am Lech
Landsberg ligt aan de rivier de Lech. Het is een leuk stadje met een bijzonder mooie kerk en gezellige pleintjes.

Slot Neuschwanstein
Dit is het mooiste kasteel van Duitsland en moet je zeker een keer in je leven gezien hebben. Het heeft immers als voorbeeld gediend voor het wereldberoemde kasteel van Doornroosje in Disneyland! Als je dit kasteel wilt bezoeken, kun je het best je auto parkeren in het dorp Hohenschwangau (dit kost €8,00). Vanuit deze parkeerplaats is ook Kasteel Hohenschwangau te zien. Vanuit de parkeerplaats kun je te voet, met een paardenkoets of met de bus naar boven naar het kasteel. Wij zijn zelf voor €2,50 p.p. met de bus naar boven gegaan. Het mooiste uitzicht heb je vanuit de Marienbrücke (wauw). Het is ook leuk om via een ander pad naar het kasteel toe lopen om het van dichtbij te aanschouwen. Als je het kasteel van binnen wilt bezoeken, is het handig om vooraf online kaartjes te kopen.

Laat me weten als je een bezoek hebt gebracht aan een van deze plaatsen, ik ben benieuwd naar je ervaringen. Bedankt voor het lezen van mijn blog!