Zuid-Afrika en Namibië

Ben je op zoek naar een mooie reis in Afrika? Dan is een rondreis door Zuid-Afrika en Namibië misschien iets voor jou! In dit reisverslag geef ik je tips en inspiratie voor een geweldige, avontuurlijke vakantie!

Namibië

Kaapstad

Kaapstad dag 1
Wij hebben één dag extra bijgeboekt in Kaapstad, voordat we begonnen aan de rondreis. Dit is echt een aanrader, want Kaapstad heeft zoveel te bieden!
In de stad kochten we tickets voor de Hop On Hop Off Bus in de ticketshop. Hier konden we ook tickets kopen voor een bezoek aan de Tafelberg. Dit was ideaal, zo konden we meteen aansluiten in de rij voor de kabelbaan en hoefde we niet in de rij voor de kassa te wachten.
Boven op de Tafelberg heb je een schitterend uitzicht over de stad. Ook zie je Robbeneiland liggen, het eiland waar Nelson Mandela gevangen is gehouden. Op de berg lopen Dassies, kleine, grappige knaagdiertjes. Echt schattig om te zien!
Vanuit de Tafelberg zijn we weer op de Hop On Hop Off Bus gestapt en reden we langs de mooie kustlijn. Bij Camps Bay zijn we even uitgestapt om foto’s te maken. Vervolgens zijn we doorgereden tot het Victoria en Alfred Waterfront. Aan deze moderne haven zijn veel winkels en restaurants te vinden. Vaak is er ook live muziek. Vooral The Watershed vond ik prachtig om te zien! In deze grote hal vindt je vele standhouders die prachtige dingen verkopen voor interieur, mode, wat eten, souvenirs, sieraden, kleding en kunst. Als je hier iets koopt, heb je echt een origineel souvenir. Na wat gegeten te hebben bij Waterfront, zijn we terug naar ons hotel gelopen.

Kaapstad
Uitzicht vanaf de Tafelberg

Kaapstad dag 2
Deze dag maakten we kennis met onze internationale groep en reden we met de safaritruck Kaapstad uit. De truck is van alle noodzakelijke benodigdheden voorzien en zeer praktisch ingericht. In ons geval gingen er drie begeleiders mee, de chauffeur, de gids/kok en een stagiaire.
Er werd nog even een fotostop gemaakt van de Tafelberg. Vervolgens brachten we een bezoek aan de wijnplantages en mochten we de heerlijke Zuid-Afrikaanse wijn proeven.

Wijnproeverij Zuid-Afrika
Op bezoek bij een wijnplantage

Namaqualand-Oranjerivier
Op dag 3 hadden we een lange reisdag voor de boeg, we moesten ongeveer 500 km reizen. Deze trip ging dwars door het uitgestrekte Namaqualand, dat in het Zuid-Afrikaanse voorjaar (ons najaar) in één grote bloemenzee verandert. We sliepen deze dag in een mooie lodges van Felix Unite langs de Oranjerivier. Dit is de grensrivier tussen Zuid-Afrika en Namibië.

Namibië
Onze lodge met uitzicht op de Oranjerivier

Oranjerivier – Ais-Ais
Mijn vriend en ik kozen ervoor mee te gaan kanoën op de Oranjerivier. Onderweg zagen we mooie vogels en af en toe een aapje in de bossen. Het kanoën was niet moeilijk en dus ook voor beginnelingen zoals ik goed te doen.
Tegen de middag reden we richting Ais-Ais. We hadden een mooie accommodatie met hotsprings. Na een snelle duik in het zwembad te hebben genomen vertrokken we richting de Fish River Canyon. Dit is na de Grand Canyon in de Verenigde Staten de grootste kloof ter wereld. Je hebt echt een super spectaculair uitzicht als je de rand nadert! Samen met ons reisgezelschap hebben we hier heerlijk gegeten en genoten van de zonsondergang.

Oranjerivier
Kanoën over de Oranjerivier

Fish River Canyon-Keetmanshoop
’s Morgens regende het in deze woestijn! Dit kwam maar zelden voor en was echt grappig om mee te maken. We hadden weer een lange reisdag voor de boeg, ongeveer 450 km in de truck. Uiteindelijk werden we wel beloond met een prachtige accommodatie; we logeerden in het Namibgrens Guest farm.

Fish River Canyon

Sossusvlei / Namib Naukluft National Park
Om 5.00 uur in de ochtend vertrokken we richting de Sossusvlei. Dit is misschien we de bekendste bezienswaardigheid in Namibië. Dune 45 is de één van de enige duinen die je mag beklimmen. Deze duin ligt op 45 kilometer van de entreepoort, vandaar de naam. De tocht naar boven is niet makkelijk; je loopt door het mulle zand naar boven. Kijk met je camera-apparatuur goed uit, er kan makkelijk zand in komen!
Na de middag werden we met 4×4 jeeps naar een grote parkeerplek gebracht, waarbij je zelf naar Deadvlei kunt lopen. We zagen de dode bomen staan in het mysterieuze landschap. De gele grond, de rode duinen en de dode bomen geven een prachtig contrast met de blauwe lucht!
Ook bezochten we deze dag de Sesriem Canyon. We maakten een korte wandeling door deze kloof. Het is leuk om gezien te hebben als je er in de buurt bent.

Dune 45 - Namibië
Uitzicht vanaf Dune 45

Sossusvlei-Swakopmund
Deze dag gingen we op pad met een lokale gids door de Namib Dessert. De gids vertelde alles over het leven in de woestijn.
Daarna reden we door naar Walvisbaai. Onderweg maakten we een fotostop bij de Steenbokskeerkring. In Walvisbaai zagen we de flamigo’s. Na een korte stop reden we door naar de populaire badplaats Swakopmund.

Walvisbaai
De flamingo’s bij Walvisbaai

Swakopmund
We hadden een vrije dag in Swakopmund en kozen ervoor om mee te gaan sandboarden. Na een korte uitleg konden we van start. Ik ging op het snowboard staan en ging hard naar beneden. Beneden aangekomen was het iedere keer een hele klim om weer boven te komen. Na deze variant een paar keer geprobeerd te hebben, kregen we een triplexplaat en mochten we liggend naar beneden. Met een beetje geluk haal je de 60 km/h! Dit wordt onderaan gemeten met een lasergun. Ik vond het een fantastische ervaring! Na afloop kregen we nog een lekker broodje en een frisdrankje.

Sandboarding
Sandboarding vlakbij Swakopmund

Spitzkoppe – Khorixas
Na een trip in de truck, arriveerden we in de middag bij Spitskoppe. Het landschap is hier prachtig! We hadden een tocht met een lokale gids, die alles vertelde over de rotstekeningen van de San-bevolking. Daarna reden we door naar onze lodges, die lagen in het hart van Damaraland.

Spitzkoppe

Kamanjab
We maakten kennis met de Himba-stammen. Van oorsprong zijn het Nomaden die rondtrokken met hun vee. De Himba’s wonen in zelfgebouwde traditionele hutjes gemaakt van leem. Ze hebben een zeer opvallend uiterlijk. Ze smeren hun lichaam vaak in met een mengsel van rode oker, kruiden en vet. Ik voelde me heel ongemakkelijk om hier rond te lopen en foto’s te maken. Het voelde een beetje als een toeristische attractie. De kinderen hadden veel plezier. Zij vonden het erg leuk dat we er waren en wilden graag op de foto. Na dit bezoek vervolgden we onze reis naar de omgeving van Kamanjab.

Himba stam
Op bezoek bij de Himba’s

Etosha National Park
We reden naar het volgende hoogtepunt: het Etosha National Park. Etosha betekent ‘grote witte vlakte’. Etsoha is één van de grootste wildparken van Afrika. Het is gelegen rondom een zoutmeer van ca. 5.000 km². Je kan er de hele dag rond rijden en je ogen uit kijken op zoek naar mooie dieren. Tijdens onze eerste ‘gamedrive’ zagen we al verschillende wilde dieren, zoals zebra’s, giraffen, olifanten, springboks en een leeuw!
Ook zie je verschillende waterholes, waar diverse dieren komen drinken. Sprakeloos werd ik ervan! Onze accommodatie waar we sliepen, Halali resort, ligt in het park. Het is ook voorzien van een waterhole, waar je ’s avonds uren kunt vertoeven om te kijken naar de grote kuddes dieren.

Etosha
Etosha National Park

Windhoek
De hoofdstad van Namibië is Windhoek. Met een gids maakten we een korte stadstour. Ze liet ons de hoogtepunten zien van deze stad. Zo zagen we onder andere de Duiste kerk Christuskirche en het Parlementshuis van Namibië. In de middag namen we afscheid van de groep. Vele vervolgden de reis richting Botswana en Kenia.
’s Avonds gingen we eten bij Joe’s Beerhouse. Het is een heel leuk aangekleed restaurant waar je heerlijk kunt eten! Hier moet je echt naartoe als je in Windhoek bent, een toplocatie!

Windhoek - Namibië
Christuskirche in Windhoek

De volgende dag vlogen we al vroeg terug naar Amsterdam. We hebben erg genoten van deze bijzondere reis!
Laat me weten als je een bezoek hebt gebracht aan een van deze plaatsen, ik ben benieuwd naar je ervaringen. Bedankt voor het lezen van mijn blog!