Griekenland – de Cycladen

Na ons bezoek aan Athene gingen we eilandhoppen. De Cycladen zijn bekend om haar schilderachtige witgekalkte huisjes en witte kerkjes. We hebben vier eilanden van de Cycladen bezocht: Mykonos, Paros, Naxos en Santorini. Met de ferry hop je gemakkelijk van eiland naar eiland.

Mykonos - Cycladen

Mykonos dag 1
Het eerste eiland wat we bezochten was Mykonos. Dit is vanaf Athene ongeveer 4 1/2 uur varen met de boot. Mykonos wordt ook wel het nieuwe Ibiza genoemd. Er zijn veel clubs en de prijzen liggen vrij hoog. Mykonos-stad (ook wel Chora genoemd) is een prachtig stadje met smalle
straatjes en winkels waar je heerlijk kunt verdwalen (dit is bij ons ook een paar keer bijna gebeurd) . Mykonos-stad is bekend van de vijf windmolentjes en klein Venetië bij de boulevard. Ons hotel (Vencia Boutique Hotel) lag ongeveer 10 minuten lopen van het centrum, dus dat was ideaal.

Klein Venetië in Mykonos-stad

Mykonos dag 2
De volgende dag huurden we een jeep. Deze hadden we gehuurd via de receptie van het hotel. Een scooter, quad, of auto huren is op deze eilanden helemaal niet duur. Allereerst reden we naar de Armenistis-vuurtoren. Wij waren hier in de ochtend, maar het schijnt ook prachtig te zijn met zonsondergang. Vervolgens hebben we nog een paar strandjes bezocht, zoals onder andere Kalafatis, Kalo Livadi en Ornos Beach. Bij Ornos Beach moesten we geld betalen om te parkeren. Hier vindt je dan ook veel hippe en luxe strandtenten.
Tegen de avond zijn we naar de 180º sunset bar gelopen. Je betaalt hier €10,- p.p. entree (je krijgt dan een drankje gratis). Het is een prachtig plek met goede muziek om zonsondergang te kijken en de 180 degrees kloppen helemaal.

Bij de Armenistis-vuurtoren

Mykonos dag 3
We zijn op tijd opgestaan om nog even door het stadje gelopen. Vóór 9.30 uur zijn er nog weinig toeristen en kun je rustig foto’s maken met daglicht. Op een gegeven moment zagen we een Pelikaan door de straatjes lopen! Echt grappig! Het blijkt dat deze Pelikaan hier vaker komt om vis te eten.
De middag hebben we gespendeerd bij het zwembad van het hotel. ’s Avonds zijn we gaan eten bij Niko’s Taveerne, waar je heerlijke Griekse maaltijden kunt bestellen (tip).

Vencia Boutique Hotel

Paros

Paros dag 1
’s Morgens rond 10.00 uur vertrok de ferry richting Paros. Paros is een rustiger en minder toeristisch eiland. Hier vindt je nog echte gezellige vissersdorpjes zoals Parikia en Naoussa. Met een busje werden we bij de haven van Parikia ophaald en naar hotel Anemomylos Residence in Naoussa gebracht gebracht.
Na wat te hebben gegeten in het prachtige stadje, hebben we tegen het einde van de middag een scooter gehuurd. Een scooter is op Paros een ideaal vervoermiddel om snel en malleijk het eiland te verkennen. We bezochten de stadjes Lefkes (de oude hoofdstad van Paros) en Parikia (waar we ook zijn aangekomen met de boot).

Paros - Naoussa
Het vissersdorpje Naoussa

Paros dag 2
Deze dag hadden we een boottochtje geboekt. Omdat we de scooter gehuurd hadden voor één dag (24 uur) konden we met de scooter naar de haven van Aliki. We vertrokken met kapitein Ilias van boottocht Rofos uit de haven van Aliki met naar onze eerste bestemming: the blue lagoon. Een plek met kristalhelder zeewater en een leuke stop om te zwemmen. Daarna weer een stuk gevaren naar een kleine inham tussen de rotsen om te snorkelen. Rond de middag werd er een lunch geserveerd. Het was een heerlijk boottochtje. Vervolgens zijn we met de scooter weer terug gereden naar Naoussa en hebben de scooter ingeleverd. ’s Avonds hebben we geslenterd en gegeten in Naoussa.

Cycladen
Gedroogde inktvissen in de haven van Aliki

Naxos

Naxos dag 1
Om 12.30 uur kwamen we met de ferry aan op Naxos. Een busje van het hotel kwam ons gratis ophalen bij de haven. Na de check-inn in hotel Grotta zijn we het stadje gaan verkennen. We hebben wat souvenirs gekocht voor familie bij één van de vele winkels in het centrum.
Rond 19:00 uur zijn we naar de Portara (ook wel Temple of Apollo genoemd) gelopen om daar de zonsondergang te zien. Ga hier op tijd naartoe (1/2 uur vóór zonsondergang), want het is er vaak erg druk.
Vervolgens hebben we bij de boulevard voor de volgende dag een bustour geboekt om zo nog meer van het eiland te ontdekken.

Naxos
De Portara

Naxos dag 2
De bustour met ‘ Naxos bus transfer‘ begon al om 9.30 uur. Het eerste wat we bezochten was de Ancient temple of Demetra (een oude tempel met museum) en een pottenbakkerij. Daarna reden we door naar het stadje Halki en naar het marmer stadje Apiranthos. Rond de middag hebben we wat gegeten in het plaatsje Apollonas, wat aan het water ligt.
De laatste stops waren bij Kouros of Apollonas (een 10,7 meter lang onafgewerkt beeld van marmer) en het Olijfmuseum in Egares. Het is leuk om door middel van een bustour meer van het eiland te zien, maar heel bijzonder was het niet.

Naxos - Cycladen
Het marmeren beeld Kouros of Apollonas

Santorini

Santorini dag 1
Om 12.00 uur moesten we in Naxos bij de haven en om 12.50 vertrok de boot. Deze kwam om 14.50 uur aan op het mooie eiland Santorini. Santorini was het vierde en tevens het laatste eiland van de Cycladen wat we bezochten. Aria lito Maison was het hotel wat we geboekt hadden. Dit ligt in het stadje Fira, de hoofdstad van Santorini. Fira is een super mooi stadje met leuke winkels, restaurantjes en spectaculiare uitzichten.
’s Avonds zijn we met de bus naar het schilderachtige plaatsje Oia gegaan om de zonsondergang te zien. Oia is zeer bekend door de prachtige zonsondergangen, en dat is niet voor niets. Want dit moet je zeker gezien hebben als je naar Santorini gaat!

Oia - Santorini
De zonsondergang in Oia

Santorini dag 2
Dag 2 hadden we een hike gepland. We liepen de bekende wandeling van Fira naar Oia (10 km). Dit was één van de hoogtepunten van onze vakantie! Wat een prachtige wandeling! Wij hebben ongeveer 3 uur over deze wandeling gedaan. Vanuit Fira is het wat moeilijk om de weg te vinden, de bordjes staan het eerste stuk slecht aangegeven. Het tweede dorpje waar je doorheen loopt is Firostefani en daarna kom je in Imerovigli. Vanaf hier is de weg duidelijk gemarkeerd. Na deze twee dorpjes kom je geen dorpjes meer tegen. Zorg er daarom voor dat je genoeg water bij hebt! Wij genoten telkens van het adembenemende uitzicht en het vulkanische landschap.

Wandelen van Fira naar Oia

Santorini dag 3
De volgende dag hadden we de quad nog tot onze beschikking en zijn we naar Red Beach gereden. Wat een prachtig strand om te zien! Hier hebben we een fotostop gemaakt en zijn doorgereden naar de vuurtoren.
Daarna zijn we naar Perissa gereden. Daar zagen we het zwarte strand. In dit plaatsje hebben we geluncht in een strandtentje aan de boulevard.
Ook bezochten we het stadje Pirgos. Dit is een historisch stadje met een prachtig uitzicht over Santorini.
In Fira hebben we nog de hele avond gezellig door het centrum gewandeld en foto’s gemaakt.

De volgende dag was het helaas alweer tijd om naar huis te gaan. Maar het eilandhoppen was geweldig en is ons heel goed bevallen!

Laat het me weten als je ook bent gaan eilandhoppen, ik ben benieuwd naar je ervaringen! Ook als je van plan bent om zulke reis te maken, hoor ik graag van je! Bedankt voor het lezen van mijn blog!