Australië – Rondreis

Australië, het land voor een gevarieerde reis. Wat dacht je van wereldstad Sydney, de kangaroes in Halls Gap, of snorkelen in het Great Barrier Reef? Australië is ideaal om te backpacken of een rondreis te maken. In dit blog vertel ik je alles over onze geweldige 22-daagse reis Down Under.

Sydney

Sydney dag 1
De eerste dag in Sydney begonnen we met de ‘gratis’ stadstour vanaf de Town hall in het centrum. Tijdens deze 2 1/2 uur durende tocht vertelt de gids je alles over de hoogtepunten van Sydney. Je betaald de prijs die jij het waard vindt. De gids is veelal een student die wat wil bijverdienen. Deze tocht eindigt bij de Harbour bridge.
Daarna zijn we de Harbour bridge overgestoken en hebben we genoten van het mooie uitzicht op de skyline van Sydney. Geweldig! Echt een aanrader!
Vervolgens zijn we met de boot terug gevaren naar Circular Quay, de haven van Sydney.
Als je lekker wilt eten kan dit bij Darling Harbour. Hier hebben we ’s avonds heerlijk genoten.

Sydney - Australië
Skyline van Sydney

Sydney dag 2
We begonnen de dag met een wandeling van Bondi beach naar Coogee Beach. Deze tocht is ongeveer 6 kilometer. Wij liepen er ongeveer 2 uur over. Het is een prachtige tocht de langs de mooie kust loopt. Onderweg kom je ook langs het mooie zwembad Bondi Icebergs (oceaan pool). Met de bus zijn we terug gegaan naar Circular Quay.
Daar hebben we nog even rondgelopen langs het Oprah House en door de Botanische tuinen.
Later op de middag hebben we de boot gepakt naar Manly, waar we ook gegeten hebben. Hier vind je vooral winkeltjes en strand. Tegen de avond zijn we weer met de boot terug gegaan naar Sydney. Dan heb je vanuit de boot een prachtig uitzicht over de verlichte skyline van Sydney.

Bondi Beach

Sydney dag 3
We reisden met de trein in ongeveer 1 1/2 uur naar Katoomba en bezochten de Blue mountains. Vanuit Katoomba is het ongeveer 2 kilometer lopen naar Echo Point, het bekendste uitkijkpunt van de Blue Mountains. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht en kun je de Three Sisters (een drietal rotsachtige pieken) bewonderen.
Wij hebben een tocht lopen door de prachtige natuur. Je ziet de mooie blauwe gloed bij ieder uitzichtpunt. Het is aan te raden een kaart mee te nemen. Het is er uitgestrekt en er staan weinig borden.
Vervolgens zijn we met de Kabelbaan van Scenic World naar de overkant gegaan. Weer terug aangekomen bij het kabelbaanstation zijn we per Scenic Railway naar beneden gegaan. Dit is één van de steilste ter wereld!

Blue Mountains
De kabelbaan van Scenic World in de Blue Mountains

The Great ocean Road

The Great ocean road dag 1
Per binnenlandse vlucht kwamen we aan in Melbourne. Toen begon voor ons de Great Ocean Road, een super mooie route langs de kust waarbij je langs prachtige uitzichtpunten en bezienswaardigheden komt. Zo kwamen we ook langs het mooie strand van Bells Beach. Deze nacht sliepen we in Cumberland Lorne Resort in Lorne (basic appartement).

Great Ocean Road - Australië
De kust langs de Great Ocean Road

The Great Ocean Road dag 2
We werden wakker en zagen dat er twee witte papegaaien op ons balkon zaten. Toen ik deze samen met mijn vader en vriend ging voeren, kwamen er nog meer. Op een gegeven moment zaten er wel zes papegaaien op het balkon!
Na het ontbijt vervolgden we de Great Ocean Road. We kwamen aan bij Kennet River. Hier zie je koala’s in de bomen en wilde papegaaien die je kan voeren. Zeer de moeite waard!
Deze dag sliepen we in de mooie Beacon Point Ocean Villas in Apollo Bay. Hier genoten we ’s avonds bij de open haard.

Koala's
Koala’s spotten bij Kennet River

The Great Ocean Road dag 3
De eerste bezienswaardigheid van deze dag was de mooie vuurtoren van Cape Otway.
Vervolgens keken we onze ogen uit bij The Twelve Apostles, de beroemde rotsformaties. Dit is één van de bekendste hoogtepunten van de Great Ocean Road. Helaas zijn er door erosie een paar rotsblokken ingestort, waardoor dat er nog maar acht over zijn.
Ook zagen we de Loch Arch Gorge, the London Brigde en The Grotto, drie andere prachtige bezienswaardigheden langs deze route.
Tegen de middag kwamen we aan in Tower Hill, een klein natuurpark. Hier zagen we voor het eerst de kangoeroes springen! Wat een prachtige beesten! Er liepen ook emoes.
Het eindpunt van deze dag was Port Fairy.

Twaalf Apostelen
The Twelve Apostles

Halls Gap

Halls Gap dag 1
De handigste plek om je bezoek aan de Grampians National Park te beginnen is Halls Gap. Grampians National Park is een natuurgebied met grillige rotsformaties en prachtige uitzichten.
De MacKenzie Waterfalls zijn één van de populairste hotspots van de Grampians. Toen we helemaal beneden waren, staken we via gigantische stenen in het water de oever over en genoten van het uitzicht en het kletterende water.

Halls Gap - Australië
Kangaroes vlakbij het centrum van Halls Gap

Halls Gap dag 2
Terug in de Grampions liepen we een mooie tocht en kwamen eerst langs The Balconies. Het is een gemakkelijke wandeling vanaf de parkeerplaats. De rotsen van dit uitzichtpunt zien eruit als een balkon.
Het tweede uitzichtpunt wat we zagen was de Baroka Lookout.
Vervolgens liepen we door Silent Street (een prachtig pad waarbij je over rotsblokken loopt) naar the Pinnacle. Het is een stevige wandeling, maar de beloning is grandioos. Het uitzicht is adembenemend en dit moet je zeker gedaan hebben wanneer je Halls Gap bezoekt.

The Grampians
The Balconies – Grampians National Park

Melbourne

Melbourne dag 1
Terug in Melbourne moesten we eerst de huurauto inleveren. We waren pas rond de middag in de stad. Ons hotel lag vlakbij Flinders Street Station. Hier kochten we een Myki card, die je kan opladen en kan gebruiken om te reizen met het openbaar vervoer.
Als je houdt van gezelligheid moet je naar Federation Square, een levendig plein. Qua architectuur vind ik het persoonlijk niet mooi.
Van hieruit liepen door naar de bekende graffiti-straat Hosier lane. Deze straat verandert continu aangezien over de bestaande graffiti weer nieuwe wordt gespoten. Soms kun je zelfs graffitikunstenaars aan het werk zien.
In Centre Place hebben we een broodje gegeten. Dit is een kleine sfeervolle steegje, vol met cafés en restaurantjes. Ook als je geen honger hebt leuk om doorheen te lopen!
Na ons even opgefrist te hebben in het hotel en liepen langs de Southbank Promenade. Hier hebben we samen gezellig gedineerd.

Hosier Lane

Melbourne dag 2
Per trein reizen we naar Brighton Beach. we maakten een korte strandwandeling langs de gekleurde strandboxen.
terug aangekomen in Melbourne hebben we gebruik gemaakt van de City Circle Tram (nummer 35). We bezochten het prachtige station Melbourne Central, waar veel winkels liggen.
Ook de bibliotheek State Library Victoria is een must see. Het mooie gebouw is een ontmoetingsplek voor studenten.
Met de tram reisden we naar de Queen Victoria Market, wat ook zeker de moeite waard is om te bezoeken! Kleding, souvenirs, groenten en sieraden, alles is er te koop.
Rond schemering gingen we naar st. Kilda, wat een mooie pier heeft en waar je bij zonsondergang kleine pinguïns kunt spotten. Super schattig, maar het is wel erg toeristisch.

Brighton Beach

Ayers Rock (dag 1)
Vroeg in de ochtend vlogen we van Melbourne naar Ayers Rock (Uluru). Op het vliegveld haalden we onze huurauto op en reden naar het Desert Gardens Hotel. Deze dag spendeerden we bij het zwembad van dit hotel. ’s Avonds gingen we naar een uitzichtpunt en genoten van het uitzicht op Ayers Rock.

Australië
Een middagje relaxen bij het zwembad van het Desert Gardens Hotel

Kings Canyon

Kings Canyon dag 1
We verlieten Ayers Rock en reden richting Kings Canyon. Onderweg stopten we bij verschillende highlights. We hadden een overnachting in het basic Kings Canyon Resort, waar het ’s avonds door de barbecue, livemuziek en kampvuur erg gezellig was. Ook heb je hier een uitzichtpunt, waar je heel mooi de zonsondergang kunt zien.

de zonsondergang bij het Kings Canyon Resort

Kings Canyon dag 2
De laatste dag in Kings Canyon en lopen we de Rimwalk, een 6 km lange tocht boven over de Canyon. Hier hebben we ongeveer 2 1/2 uur over gedaan. Deze tocht begint met een steile klim naar boven, maar dat is ook meteen het zwaarste stuk. Ik keek mijn ogen uit, het rood gekleurde landschap is prachtig!
Ook deze dag sliepen we in het King Canyon Resort.

Kings Canyon
de Rimwalk in Kings Cayon

Ayers Rock (dag 2)
We reden terug naar Ayers Rock en bezochten Mount Conner viewpoint. Deze rots lijkt erg op Ayers Rock, maar is niet zo bekend.
Vlakbij Ayers rock keken we naar de zonsondergang, waarbij de rots langzaam van kleur verandert..

Ayers Rock - Australië

Ayers rock dag 3
Vandaag bezochten we Kata Tjuta (de Olgas) wat ten westen ligt van Ayers Rock. Kata Tjuta betekent vele hoofden in de taal van de lokale Anangu-Aborigines. De mooiste tocht hier is de Valley of the Winds Walk. Tijdens deze tocht wordt je beloond met mooie uitzichten en kan je de natuurwonderen van dichtbij bekijken.

Valley of the Winds Walk

Ayers Rock dag 4
Deze dag gingen we naar de Ayers Rock van dichtbij bezichtigen. Je rijdt naar Ayers Rock toe en je ziet de enorme rots in het landschap opduiken. Verschillende mensen beklimmen de Uluru, maar wij hebben dit niet gedaan omdat het voor Aboriginals een heilige berg is.
Wel liepen we de Base Walk, een route rond om Ayers Rock. Deze 10,5 km tocht is zeker de moeite. Je mag niet overal foto’s maken. Onderweg zie je grottekeningen van de Aboriginals.
In de middag nemen we de binnenlandse vlucht naar Cairns.

Bij Ayers Rock oftewel Uluru

Cairns

Cairns dag 1
De stad Cairns is geen bijzondere stad, je hoeft voor de stad zelf geen uren te plannen. Wel relaxt is de Esplanade, een groot zwembad/strand. De zee is hier niet heel mooi en bovendien mag je hier niet zwemmen vanwege de zoutwaterkrokodillen.
Wij gingen mee met de catamaran ‘Passion of Paradise’ naar het Great Barrier Reef. We bezochten twee locaties om te snorkelen (Milln reef en Hastings reef). Onder water zagen we onder andere de clownvis en de papegaaivis. We hebben een hele mooie dag gehad met deze cruise.

Great Barrier Reef
Snorkelen bij het Great Barrier Reef

Cairns dag 2
We reizen met de bekende Kuranda Railway naar Kuranda. Je stopt onderweg bij de Baron Falls, waar je zeker even een foto moet maken.
Aangekomen in Kuranda lopen we de Jungle Walk. Dit is een korte maar mooie wandeling door de bossen.
We eten iets in het dorpje en bezoeken de Kuranda Markets. Leuk om even doorheen te lopen.
Daarna bezochten we de Kuranda Koala Gardens, waarbij je op de foto kan met een koala. Het geld dat ze hiermee verdienen gaat naar de verzorging van de dieren. Naast koala’s hebben ze er nog meer dieren zoals kangaroes, walibi’s en wombats.
Na het bezoek aan Kuranda gingen we ’s avonds lekker eten in Cains.

Kuranda
Met de trein naar Kuranda

Brisbane
Onze laatste binnenlandse vlucht was van Cairns naar Brisbane. Alvorens terug te vliegen naar Amsterdam hadden we nog een halve dag om Brisbane te bekijken.
Daarom bezochten we alleen South Bank, waar veel levendigheid en gezelligheid is. Dit is een fijne plek en bied voor ieder wat wils. Zo vind je hier een mooie boulevard, parkjes, voldoende restaurants en een zwembad en een mooi aangelegd strand. Ook heb je van hieruit een schitterend uitzicht op de skyline van Brisbane.
Als je een lekker ijsje wil eten, bezoek dan Nitrogenie, echt het beste ijs ooit! Heel leuk ook om te zien hoe ze dit ijs maken met behulp van stikstof.
Helaas moesten we tegen de avond deze mooie stad verlaten om terug te vliegen naar Nederland. Maar wat hebben we een mooie reis gehad!

Brisbane - Australië
South Bank, Brisbane

Laat me weten als je een bezoek hebt gebracht aan Australië, ik ben benieuwd naar je ervaringen. Bedankt voor het lezen van mijn blog!